Badania pokazują, iż polscy menedżerowie koncentrują swoje działania na maksymalizacji efektywności pracy własnego zespołu, identyfikując zakres swojej odpowiedzialności z podstawowymi funkcjami kierowniczymi: planowaniem, monitorowaniem, motywowaniem czy ocenianiem pracowników. Takie podejście do przywództwa nazwano, zgodnie z koncepcją Bassa i Avollio, transakcyjnym. Rola lidera we współczesnym świecie polega jednakże na skupieniu się także na innych aspektach związanych z zarządzaniem ludźmi i na nich właśnie bazuje szkolenie, opierające się na koncepcji lidera transformacyjnego.
Przywództwo transformacyjne różni się od klasycznego przywództwa transakcyjnego między innymi tym, że menedżer posiada autorytet, wiarygodność i charyzmę – czynniki, poprzez które może oddziaływać na zespół nie wprost; – niekoniecznie wykorzystując formalne i proceduralne narzędzia kierownicze.
Przywództwo transformacyjne, poprzez wzmocnienie realizacji wartości organizacyjnych oraz budowanie kultury współpracy i zaangażowania, pozwala też na podniesie efektywności działań wszystkich pracowników.
Szczegółowy plan warsztatów może opierać się na poniższych zagadnieniach:
Liderowanie
transformacyjne odpowiedzią na potrzeby efektywnego zarządzania zasobami
ludzkimi?
- Deficyty
Liderowania transakcyjnego
- nacisk na efektywność źródłem kryzysu przywództwa
- podstawowe funkcje kierownicze
- Skuteczność
przywódcy transformacyjnego
- optymistyczna wizja przyszłości
- poświęcenie celów jednostkowych celom organizacji
- wspieranie innowacyjności
- modelowanie etyką własną
Koncepcja
„Leadership 4 O”
- Koncepcja
przywództwa 4 O
- Obszar – organizacja
- Obszar – otoczenie biznesowe
- Obszar – mój zespół
- Obszar – ja
Efektywne
funkcjonowanie zespołu – organizacja i otoczenie biznesowe
- Wspólny
cel i perspektywiczność myślenia
- Pokonywanie granic międzywydziałowych
- Zarządzanie biznesem poprzez wizję i strategię
- Poprawa
jakości
- Plan – planowanie
- Do – pilotaż i prototypy
- Kontrola i wyciągnięcie wniosków
- Implementacja nowych pomysłów
Rozwiązywanie
problemów – innowacyjność jako podstawa działania organizacji
- Czym jest kreatywność, a czym innowacyjność?
- Nonkonformizm i myślenie heurystyczne jako podstawa innowacyjności
- Jak budować kulturę zorientowaną na rozwiązywanie problemów i innowacyjność?
Obszar
– ja – lider transformacyjny promotorem kultury innowacyjności
- Samospełniające
się proroctwo – pobudzanie pracowników do kreowania odważnych pomysłów
- Wpływ przekonań na funkcjonowanie w biznesie
- Zgubne konsekwencje schematycznego myślenia
- Rozwijanie kreatywności
- Tworzenie
warunków dla wdrożenia nowatorskich idei
- identyfikacja idea „killerów” w organizacji
- Related worlds
- tolerancja dla błędów
Metody
wspomagające rozwiązywanie problemów
- Technika Walta Disneya
- Skuteczność przywódcy transformacyjnego
- Technika da Vinciego
- Technika Kapeluszy De Bono
Zarządzanie
zmianą
- Zarządzanie oporem pracowniczym w procesie zmiany
- Metody i techniki neutralizowania oporu pracowniczego
- Procesy, procedury i dostępne zasoby – planowanie oraz zarządzanie