Główny cel szkolenia zakłada przygotowanie kadry kierowniczej do wprowadzania procesu zmiany w organizacji.
70% zmian kończy się niepowodzeniem z powodu niewłaściwego
zarządzania zmianą. Dlatego coraz częściej otwarte i nowoczesne organizacje
uczą się nie tylko tego, jak zarządzać zmianą, aby dawać sobie radę w
nieprzewidywalnych warunkach rynkowych. Firmom, które stawiają na innowacyjność
i kreatywność, które chcą wykorzystywać swój potencjał i stale udoskonalać
swoje działania, potrzebne jest również efektywne wykorzystywanie dynamiki
zmiany i umiejętność sprawnego zarządzania pomysłami, pojawiającymi się w
organizacji.
Szczegółowy plan warsztatów może opierać się
na poniższych zagadnieniach:
Inżynieria zmiany. Zmiana jako mechanizm – jak zazwyczaj przebiegają zmiany i
co jest warunkiem ich skuteczności?
Moduł odświeżający i uzupełniający koncepcję planowania i przebiegu zmiany wraz
z warunkami ich powodzenia i zalecanymi sposobami postępowania (ze szczególnym
uwzględnieniem skutecznej komunikacji, motywowania i angażowania innych do
zmiany).
- Fazy zmiany: koncepcją przebiegu zmiany wg Elisabeth Kubler-Ross– 5 etapów przebiegu zmian i ich charakterystyka (typowe zjawiska w każdym z etapów, przebieg krzywej efektywności, reakcje i potrzeby ludzi w zmianie, zalecane działania menedżerskie w każdym z etapów).
- Metody skutecznej komunikacji dla osób planujących i wdrażających zmiany
Zmiana jako proces w organizacji – czego w firmie doświadczamy w trakcie zmian,
jak zarządzać procesem i efektywnie wykorzystać energię zmiany?
Moduł przybliżający tematykę zmiany w organizacji, uświadamiający procesy
związane ze zmianą, wspierający rozwój kompetencji dotyczący planowania,
wdrażania zmian i przewidywania rezultatów zmiany, nazywania i komunikowania
pozytywów w zmianie oraz zapobiegania niepożądanym efektom zmiany.
- Arkusz Analizy Przebiegu Zmian – kluczowe obszary oraz metody usprawniania przebiegu zmian.
- Strony zmian w organizacji – określenie obszarów interesów i kierunków przepływu informacji w zmianie.
- Zmiana i innowacja w kontekście biznesowym: model zarządzania pomysłami (idea management)
Zmiana jako wyjątkowe ludzkie doświadczenie – co się dzieje z ludźmi w trakcie
zmiany i w jaki sposób skutecznie pracować z psychologią zmiany?
Moduł omawiający psychologiczne aspekty zmian: reakcje emocjonalne i
występowanie oporu, wraz z przedstawieniem sposobów na wspieranie pracowników,
rodzaje oporu i sposoby radzenia sobie z oporem w zmianie.
- Emocjonalny cykl zmiany – typowe emocje, potrzeby i reakcje ludzi w zmianie.
- Diagnoza zespołów (pracowników) w zmianie i omówienie zalecanych sposobów postępowania z pracownikami w poszczególnych momentach cyklu zmiany.
- Praca z oporem w zmianie – identyfikowanie źródeł oporu, typy oporu i ich rozpoznawanie – zasady pracy z oporem i jego wykorzystywanie do wspierania i podnoszenia efektywności w zmianie (identyfikacja przyczyn oporu, zapobieganie i radzenie sobie)
Zmiana jako warunek rozwoju – jak satysfakcjonująco pracować ze sobą i z innymi
planując i wdrażając zmiany?
Jest to jednodniowy biznesowy warsztat rozwojowy, przedstawiający koncepcję
zmiany z perspektywy indywidualnej, którego celem jest poszerzenie świadomości
na temat rozwojowego aspektu zmiany oraz dostarczenie narzędzi do pracy z
motywacją i celami w trakcie zmiany – zarówno dla poszczególnych osób (w tym
sponsorów zmiany) jak i zespołów / działów funkcjonujących w organizacji.
- Jak ludzie różnie odbierają zmianę: macierz 4 typów stylów myślenia – indywidualne schematy reakcji na zmianę, wynikające z wrodzonych predyspozycji wraz ze wskazówkami dla Menadżera zespołu: jak radzić sobie z różnymi typami pracowników w zmianie, ich wymaganiami względem zmiany i ich potrzebami w procesie wdrożenia (z wykorzystaniem metodologii FRIS®).
- „Jak zmieniać, żeby zmienić” – obrazowa koncepcja „jeźdźca, słonia i ścieżki”: do wykorzystania w pracy z własną motywacją i motywacją innych w trakcie zmian.
- Zmiana jako klucz do wzrastania – rozbudowana koncepcja „Podróży Bohatera” J. Campbella jako przykład mechanizmu zmian dokonujących się w ludziach i w świecie (w strefie komfortu i poza nią).