Wystąpienia publiczne są coraz częściej jednym z obszarów w których pracownicy muszą się sprawdzać. Umiejętność sprawnego występowania i przemawiania może być nie lada wyzwaniem.
Prezentacje to obszar trudny dla wielu osób, nawet z bogatym doświadczeniem, gdyż należy skupić uwagę słuchaczy na sobie i przedmiocie wystąpienia. Dodatkowo stres związany głównie z oceną przez audytorium. Należy pamiętać, że wiele elementów budujących wystąpienia publiczne można zaplanować i wytrenować. Na warsztatach można poznać techniki walki ze stresem a udział w wystąpieniach z pewnością doda uczestnikom odwagi, pewności siebie i nowych umiejętności.
Szczegółowy plan warsztatów może opierać się na poniższych zagadnieniach:
- Definicja i rodzaje wystąpień publicznych (wystąpienia prezentacyjne, demonstracyjne, edukacyjne, perswazyjne)
- Sprawdź siebie – praktycznaautoprezentacja
- Cechy idealnego wystąpienia
- Struktura prezentacji:
- wstęp – budowanie autorytetu, zaufania
- rozwinięcie – punkt widzeniea, logiczna argumentacja
- zakończenie, podsumowanie
- efekt swieżości i pierwszeństwa
- Przygotowanie do prowadzenia prezentacji – jak prawidłowo się przygotować, które czynniki brać pod uwagę, mocne ukierunkowanie na cel wystąpienia i to co chcemy nim osiągnąć
- Tworzenietematu i celu wystąienia (charakterystyka celu: SMART)
- Plan wystąpienia jako podstawowe narzędzie prezentacyjne – części składowe, 3 scenariusze
- Rodzaje i techniki prezentacji – w jaki sposób efektywnie planować swoją prezentację
- Zasady prowadzenia wystąpień publicznych
- kontakt z publicznością, kontakt wzrokowy
- mowa ciała, głos, wzrok, wygląd
- przykłady złych i dobrych postaw, praca z materiałami
- kontrola stresu
- ćwiczenia, gry, icebraker’y i energizery
- Zaplecze techniczne wystąienia, Power Point, inne narzędzia – podstawowe zasady wizualizacji, układ slajdów, praca z tekstem
- Trudny uczestnik – identyfikacja trudnych uczestników i trudnych sytuacji, sposoby radzenia sobie, nastawienie na udowanie pozytywnej atosfery, otwartość i życzliwość
- Feedback – czy jest istotny, jak go zebrać od słuchaczy, jak z nim pracować
- Quiz – weryfikacja praktycznej znajomości teorii
- Wystąpienia prezentacyjne poszczególnych uczestnikówplus sesja feedbackowa po każdej prezentacji – prezentacja jest również nagrywana i przekazywana uczestnikowi po szkoleniu.
- Sesja fedbackowa według określonego schematu:
- Pytania do prezentera od trenera: Czy zrealizowałes swój plan?, co było dla Ciebie największą trudnością?, czym się stresowałeś i jak ten stres odczuwałeś?, z czego jesteś najbardziej zadowolony?, czy jesteś gotowy na informację zwrotną od odbiorów?
- Pytania do grupy od trenera: Jakie obszary do poprawy możecie zasugerować prowadzącemu? Jak odbieracie jego mowę ciała (postawa, kontakt wzrokowy, ręce) i modulację głosem? Jak odbieracie pracę z grupą? Jak oceniacie pracę z flipem/prezentacją (jeśli były wykorzystywane)? Co Wam się najbardziej podobało? Która część prezentacji zapadła Wam w pamięci i dlaczego?
Program szkolenia może zawierać wszystkie lub wybrane zagadnienia w zakresie wystąień publicznych, budowany jest zawsze w oparciu o indywidualne potrzeby danej grupy szkoleniowej lub konkretnego uczestnika.
Zawiera wiele praktycznych ćwiczeń wpływających na zwiększenie własnej pewności siebie podczas prowadzenia prezentacji, walki ze stresm i likwidacją czynników, które go wywołują oraz radzenia sobie z ewentualnymi trudnosciami, które mogą pojawić się w trakcie. Już w trakcie warsztatu uczestnicy mogą poznać podstawowe narzędzie niezbędne w prowadzeniu prezentacji oraz ciekawe i skuteczne techniki zarządzania grupą słuchaczy. Mogą dowiedzieć się jak powinny wyglądać profesjonalne wystąpienia publiczne, co zrobić aby były one ciekawe i interesujące oraz jak sprawić (i sprawdzić) by uczestnicy wynieśli z nich pozytywną energię, dobrą ocenę prowadzącego i zatrzymali merytoryczne elementy wystąpienia.
Szkolenie z zakresu wystąpień publicznych adresowane jest głównie do osób, które w swojej pracy wykorzystują ten element do budowania wizerunku swojego i firmy, prowadzą prezentacje biznesowe lub stawiają pierwsze kroki szkoląc innych.
Rekomendowana długość czasu szkolenia: minimum 2 dni szkoleniowe.