zadzwoń: 71-314-25-24

Sztuka delegowania i motywowania zespołu

Motywacja rozumiana jako dążenie w pewnym określonym kierunku, dążenie do zrobienia czegoś co umożliwia zaspokojenie konkretnej potrzeby danej osoby różni się od motywowania, które należy rozpatrywać w kontekście zachęcanie kogoś do zrobienia czegoś, pobudzania do czynu czy wpływania na kogoś.

Motywacja pracownika do wykonywania swojej pracy jest bardzo dużą i ważną wartością dla organizacji/firmy, której efekty są bardzo widoczne i mierzalne. O zaangażowanie pracowników powinien dbać głownie ich przełożony poprzez napędzanie pragnienia osiągnięcia określonych celów biznesowych.

Na warsztatach rozpatrywać można obie perpektywy: poznać narzędzia skutecznej samomotywacji (automotywacji) jak również zgłębić tajniki procesu motywowania innych przy użyciu gratyfikacji pieniężnej i wielu czynników pozafinansowych.

Celem szkolenia jest podniesienie efektywności zarządzania zespołem. Efektywność rozumiemy jako:

  • możliwość celowego regulowania jakości i ilości wykonywanej pracy
  • optymalny podział czasu na zarządzanie zespołem i inne obowiązki (wobec Klientów, Firmy itp.)
  • uzyskiwanie efektywności przy jak najmniejszych kosztach osobistych osoby zarządzającej (zarządzanie czasem)
  • dobieranie narzędzi menedżerskich do sytuacji, w której jest pracownik (poziom zaangażowania, motywacji, kompetencji, emocjonalność)


Szczegółowy plan warsztatów może opierać się na poniższych zagadnieniach:

Style kierowania

  • Rozpoznanie własnego preferowanego stylu zarządzania ( badanie indywidualne)
    • Styl oparty na relacjach
    • Styl nastawiony na zadania
    • Styl nastawiony na idee / pomysły
    • Styl analityczny
  • Poznanie zagrożeń związanych z nadużywaniem poszczególnych stylów zarządzania

Planowanie pracy własnej i podwładnych w oparciu o swój styl myślenia

  •   Analiza porównawcza
    • Ocena pracy z perspektywy przełożonego
    • Ocena pracy z perspektywy podwładnego
    • Wyciąganie wniosków
  • Komunikowanie priorytetów
    • W formie expose vs. indywidualnie
    • Unikanie zniekształceń i barier komunikacyjnych

Rozpoznanie dojrzałości pracownika

  • 4 poziomy dojrzałości pracownika wg Blancharda
    • R1 – entuzjastyczny debiutant
    • R2 – rozczarowany adept
    • R3 – kompetentny lecz ostrożny praktyk
    • R4 – samodzielny ekspert
  • Dopasowanie narzędzi rozwoju do poszczególnych poziomów dojrzałości pracownika

Delegowanie zadań

  • Polecenia służbowego – jak delegować zadania ?
    • Otwarte i konkretne wypowiedzenie, co zlecasz + proszę
    • Pokazanie rozmówcy, że jest to dla Ciebie ważne
    • Krótkie podsumowanie/podziękowanie
  • Zasady szybkiego zlecenia zadań
    • Zadanie nie może  być karą
    • Jasna komunikacja
    • Zlecenie powinno być krótkie i czytelne (żeby nie zajmowało więcej czasu niż wykonanie zadania)

Planowanie, organizowanie, delegowanie zadań, odpowiedzialności , nadawanie uprawnień i monitoring – kluczowe kompetencje modelu Blancharda

  • R1 – zarządzanie przez zadania
    • Zakomunikowanie zadania
    • Sprawdzenie czy jest zrozumiałe
    • Podanie scenariusza na wypadek kłopotów
    • Ustalenie sposobu kontroli wykonania zadania
  • R2, R3– zarządzanie przez cele
    • Podanie celu
    • Pytanie o pomysł na realizację (jeśli zadanie wymaga nowych rozwiązań)
    • Akceptacja bądź zmiana
    • Sprawdzenie wyniku
  • R4 –zarządzanie przez wizję (i autonomię)
    • Empowerment
    • Określenie założeń zadania
    • Akceptacja rozwiązań inne niż własne ze strony przełożonego
    • Efekt szkła powiększającego

Dopasowanie metod motywowania i delegowania do sytuacji pracowniczej

  • Sposoby motywowania pracowników przykłady
  • Jak rozpoznać zadowolenie i identyfikację z firmą u pracowników?
  • Matryca zadowolenia i identyfikacji  pracowników
    • (niskie zadowolenie, niska identyfikacja)
    • (niskie zadowolenie, wysoka identyfikacja)
    • (wysokie zadowolenie, niska identyfikacja)
    • (wysokie zadowolenie, wysoka identyfikacja)
  • Jak radzić sobie z każdym z typów pracowników?
  • Cele rozmowy motywującej i delegującej z każdym z typów

Potrzeby pracownicze w motywowaniu

  • Piramida Maslowa
    • Hierarchiczność potrzeb
    • Wynikowość potrzeb
  • Potrzeby finansowe vs. niefinansowe pracowników
  • Formuła Herzberga
    • Czynniki higieny – ich brak obniża motywację
    • Motywatory – ich obecność podnosi motywację
    • Pokolenia X, Y, Z w odniesieniu do motywatorów współczesnych

Prowadzenie rozmowy motywującej

  • Co motywuje pracownika do efektywnego działania?
  • Kiedy należy prowadzić rozmowę motywującą?
  • O czym powinien pamiętać szef zanim zacznie rozmowę motywującą?
  • Jakie zachowania podwładnego należy przewidzieć przygotowując się do rozmowy?
  • Etapy rozmowy motywującej
  • Jakich pytań unikać w kontakcie z pracownikami?
    • Etap 1 – cel spotkania
    • Etap 2 – właściwy feedback
    • Etap 3 – poznanie perspektywy pracownika
    • Etap 4 – program naprawczy
    • Etap 5 – termin realizacji
    • Etap 6 – kontrakt psychologiczny
  • Motywowanie na poziomie codziennych rozmów
    • Funkcja informacji zwrotnej w procesie komunikacji
    • Właściwe dopasowanie metody informacji zwrotnej do odbiorcy (komunikowanie oczekiwań)
    • Właściwa reakcja na informację zwrotną
    • Radzenie sobie z oporem na informację zwrotną

Sposoby udzielania informacji zwrotnej

  • FUKO
    • Fakty
    • Ustosunkowanie
    • Konsekwencje
    • Oczekiwania
  • Coachingowa Informacja Zwrotna
    • Zadaj pytania o pozytywy
    • Zadaj pytanie o obszary do rozwoju
  • Zapytaj o planowane działania
  • SPINKA
    • Sprecyzuj pozytyw
    • Unikaj „ALE”
    • Negatyw
    • Konsekwencje
    • Aleternatywy

Nasi trenerzy współpracują z:

Masz pytania?

Wpisz swój numer telefonu. Oddzwonimy do Ciebie!

Wprowadź prawidłowy numer