Skuteczna komunikacja ułatwia funkcjonowanie w środowisku biznesowym i zwiększa efektywność działań. Umiejętności interpersonalne mają obecnie duże znaczenie, pomagają uniknąć konfliktów i nierzadko poważnych konsekwencji finansowych.
Szkolenie wprowadza w tematykę komunikacji międzyludzkiej w strukturach biznesowych. Pokazuje najważniejsze teorie i techniki służące skutecznej komunikacji we współczesnym świecie biznesu, przydatne niezależnie od stażu pracy i doświadczenia zawodowego. Przeprowadza krok po kroku przez cały proces komunikacyjny, poznając kwestie teoretyczne oraz aspekty bardziej zaawansowane (takie jak np. rozwiązywanie konfliktów, wpływ technologii na komunikację, przeszkody w komunikowaniu, krytyczne słuchanie), użyteczne na poszczególnych etapach, od rozmowy kwalifikacyjnej, poprzez tworzenie prezentacji aż do pełnienia funkcji kierowniczych.
Program szkolenia
- Wstęp do szkolenia:
- co się dzieje, kiedy komunikacja zawodzi?
- czynniki wpływające na efekty procesu komunikowania się,
- PROJEKTOR i kwestionariusz: mój styl komunikacji,
- jak jest, do czego dążymy?
- Bariery w procesie wymiany
informacji i sposoby ich przezwyciężania:
- nasze wewnętrzne bariery,
- bariery wewnątrz organizacji.
- Świadomość celu w komunikacji i
jego znaczenie w realizacji zadań:
- wypracowanie standardu komunikacji: „obserwacja – analiza- planowanie – działanie”,
- cele organizacji a CELE osobiste w komunikacji,
- spojrzenie całościowe na proces komunikacji – od pierwszego nadawcy do ostatniego odbiorcy,
- UKRYTA WSKAZÓWKA w komunikacji.
- Odpowiedzialność w komunikacji:
- doprecyzowanie informacji – formułowania pytań – zasada „lejka”,
- pytania (obciążone kryterium porażki ≠ kryterium sukcesu),
- informacja a interpretacja w komunikacji,
- techniki dbałości, uważność i elastyczność w komunikacji,
- „Twoje myślenie to twoje słowa” – komunikaty pro aktywne i reaktywne,
- wskaźniki „ODPOWIEDZIALNOŚCI za wyniki” w komunikacji.
- Praktyczne techniki poprawy
skuteczności komunikacyjnej:
- dopasowanie własnego stylu komunikacji do rozmówcy,
- model komunikacyjny von Thuna i identyfikacja sposobów odbierania informacji,
- komunikowanie swojego stanowiska i opinii,
- komunikacja wprost czy nie wprost?
- przeciwdziałanie filtrowaniu informacji na zasadzie „oczywista oczywistość”,
- dyplomacji można się nauczyć.
- Komunikacja niewerbalna – wyraz
postaw i emocji:
- pierwsze, drugie i trzecie wrażenie,
- spójność komunikatów,
- odzwierciedlanie i interpretacja sygnałów niewerbalnych, mikroekspresji,
- to co niewypowiedziane…..
- Pola minowe komunikacji:
- czym są gry statusowe i jaką rolę odgrywają w naszej codziennej komunikacji?
- szczegółowa ANALIZA GIER statusowych i ich praktycznych przejawów,
- trening celowego podwyższania statusu rozmówców za pomocą konkretnych technik komunikacyjnych,
- czym jest empatia i jak wykorzystać mapy empatii do zwiększania swojej skuteczności w kontaktach z innymi?
- zarządzanie trudnymi EMOCJAMI innych i sztuka kalibracji w trakcie komunikacji.
- Analiza kluczowych nawyków
komunikacyjnych wymagających zmiany:
- szczegółowa analiza dotychczasowych sposobów komunikowania się ze współpracownikami (wykorzystanie metody lustra społecznego),
- wytypowanie głównych trudności pojawiających się w trakcie komunikacji i płynących z nich konsekwencji,
- opisanie schematów komunikacyjnych przy wykorzystaniu narzędzi zmiany.
- Dobre rozmowy:
- model dobrej rozmowy,
- model rozmowy o problemie, konfrontacja i pogłebienie.
- Podsumowanie szkolenia “Efektywna komunikacja”.