zadzwoń: 71-314-25-24

Leadership coaching i zarządzanie rozwojem

Proponowane szkolenie strukturalizuje zarządzanie rozwojem pracowników bazując na metodologii Blancharda. Zgodnie z jej założeniami w każdej kompetencji pracownik może przejawiać zróżnicowaną dojrzałość. Uczestnicy szkolenia nauczą się rozpoznawać dojrzałość osób, które od nich będą przyjmować wiedzę oraz posiądą umiejętność doboru odpowiednich metod transferu wiedzy – od prostego instruktażu aż po coaching.

Główny nacisk na szkoleniu będzie położony na coaching.


Podstawową barierą w rozwijaniu ludzi jest osobisty opór pracowników przed zmianą. Częstą reakcją pracownika na klasyczną informację zwrotną jest obrona. W konsekwencji pracownik zamiast poświęcić energię na analizę swojego zachowania i planowanie działań naprawczych koncentruje się na usprawiedliwieniu swojego zachowania. Narzędziem eliminującym opór pracownika jest coaching, który z  założenia buduje w pracowniku motywację wewnętrzną, osobistą do zmiany. Podczas szkolenia uczestnicy nabędą konkretne umiejętności związane z prowadzeniem sesji coachingowych.

Korzyści ze szkolenia dla uczestników

1. Nauczą się zarządzać rozmową tak, aby w kilku krokach doprowadzić rozmówcę do rozwiązania i działania:

  • Poznają strukturę rozmowy coachingowej, która w krótkim czasie pozwala rozmówcy ukierunkować się na przyszłość i określić cele oraz plan działania
  • Przećwiczą prowadzenie rozmów coachingowych w kilku powszechnych sytuacjach z życia zawodowego
  • Dowiedzą się, co jest kluczowe dla budowania partnerskiej relacji i współpracy w zespole oraz, jak wzmacniać zaufanie

2. Poznają kluczowe dla szefa umiejętności komunikacyjne:

  • Nauczą się praktykować postawę FEED-FORWARD, czyli myślenie o możliwościach, potencjale, pozytywnej zmianie i działaniach w przyszłości
  • Poznają model GROW, pozwalający w 4 krokach wzmocnić silne strony członka zespołu i znaleźć nowe rozwiązania
  • Wzmocnią umiejętności aktywnego słuchania, obiektywnego obserwowania, zauważania możliwości oraz zadawania inspirujących i motywujących pytań

3. Doświadczą, jak coaching menedżerski zmienia ich NASTAWIENIE oraz postawę innych ludzi:

  • Otrzymają narzędzia do prowadzenia treningu zmiany przekonań utrudniających pracownikom efektywne działanie
  • Nauczą się, jak reagować na trudności, porażki i błędy pracowników, aby wzmacniać w nich wiarę w siebie, proaktywność i zaangażowanie
  • Dowiedzą się, czego się spodziewać wprowadzając zmianę i jak reagować na poszczególnych etapach cyklu zmiany

5. Dowiedzą się, czym jest coaching menedżerski i jak można go wykorzystać:

  • Doświadczą na sobie korzyści płynących ze stosowania coachingu menedżerskiego
  • Dowiedzą się, w jakich okolicznościach dobrze jest stosować podejście wspierające, a kiedy lepsze będzie podejście dyrektywne
  • Określą sytuacje, w których coaching jest bardziej efektywną metodą wspierania pracowników

6. Uczestnicy szkolenia znajdą odpowiedzi na kluczowe pytania:

  • Co sprawia, że zespół jest zaangażowany, efektywny i otwarty na nowe wyzwania
  • Jak zwiększyć potencjał zespołu do wykonania ambitnych celów i wyzwań
  • W jaki sposób komunikować się z ludźmi, aby zwiększyć ich koncentrację na przyszłości i wzmacniać poczucie wpływu
  • Jakie kompetencje rozwijać, aby lepiej zarządzać sobą i zespołem

Szczegółowy plan warsztatów może opierać się na poniższych zagadnieniach:

Podstawy zarządzania rozwojem

  • Osobiste przekonania
  • Umiejętności społeczne
  • Techniki wspierania rozwoju
    • Instruktaż
    • Trening menedżer-pracownik
    • Mentoring
    • Coaching
  • Psychologia zarządzania rozwojem – przełamywanie oporu

 Osobiste przekonania w zarządzaniu rozwojem

  • Symulacja, w której biorą udział uczestnicy szkolenia
  • Zjawisko samospełniającej się przepowiedni w relacjach międzyludzkich
  • Bariery ze strony przyjmującego wiedzę
    • Wskazówki zachowaniowe – po czym poznać, że działa mechanizm samospełniającej się przepowiedni
    • Jak przeciwdziałać barierom mentalnym u rozmówcy
  • Bariery ze strony menedżera przekazującego wiedzę
    • Poziom własnych umiejętności
    • Poziom kontentu – przekazywanej wiedzy
    • Rozpoznawanie u siebie zjawiska i przeciwdziałanie


 Zarządzanie rozwojem pracowników wg modelu dojrzałości pracownika Blancharda

  • R1 – niskie kompetencje, wysoka motywacja
  • R2 – niskie bądź średnie kompetencje, średnia bądź wysoka motywacja
  • R3 – wysokie kompetencje, średnia bądź niska motywacja
  • R4 – wysokie kompetencje, wysoka motywacja


Instruktaż – dzielenie się wiedzą z pracownikiem w fazie R1

  • Definicja instruktażu
  • Przykładowy instruktaż
  • Tworzenie komunikatów w formule instruktażu
  • Trudne sytuacje związane z instruktażem


Trening – dzielenie się wiedzą z pracownikiem w fazie R2

  • Różnice pomiędzy instruktażem a treningiem
  • Formuła treningu
    • Czas – 5-10 min
    • Definiowanie sytuacji dla osoby przyjmującej wiedzę
    • Definiowanie swojej roli
  • Trudne sytuacje w treningu


Mentoring – dzielenie się wiedzą z pracownikiem na R3 i R4

  • Baza wiedzy
  • Definiowanie roli mentora
  • Pośrednie budowanie autorytetu
  • Właściwe komentarze
  • Odwołanie do siebie
  • Trudne sytuacje w mentoringu


Coaching – dzielenie się wiedzą z pracownikiem na R3 i R4

  • Zbudowanie wizerunku coacha i coachingu
  • Pokonywanie oporu pracownika
  • Umiejętność ustalanie celu coachingu
  • Umiejętność kontrolowanie przebiegu rozmowy
  • Trudne sytuacje w coachingu


Sposób realizacji wytyczonych celów poprzez coaching

  • Budowanie celu w oparciu o diagnozę sytuacji (problem)
    • Pytania o sytuację
    • Pytania o samoocenę
    • Pytania o doświadczenie
  • Zasady budowania celu coachingowego
    • SMART
    • Ekologiczność celu
    • Pytania o cel
  • Poszukiwanie rozwiązania
    • Pytania o rozwiązanie
    • Ustalenie Action Planu


Dodatkowe narzędzia i ćwiczenia przydatne w pracy coacha

  • Arkusz coachingowy GROW
  • Analiza SWOT w odniesieniu do celu głównego i celów pośrednich
  • Ćwiczenie „wizualizacja celu i cofanie w czasie” jako sposób budowania motywacji
  • Ćwiczenia „koło życia” i „koło wartości”
  • Wyznaczanie wartości osobistych
  • Mapa aktualnej sytuacji i potrzeb

Nasi trenerzy współpracują z:

Masz pytania?

Wpisz swój numer telefonu. Oddzwonimy do Ciebie!

Wprowadź prawidłowy numer