W sytuacjach, w których osoby o wysokim ilorazie inteligencji zawodzą, a osoby o gorszych wynikach testu na inteligencję radzą sobie nadspodziewanie dobrze, decyduje zwykle wyższy poziom inteligencji emocjonalnej. W praktyce wygląda to tak, że nasze emocje decydują o tym, jaki pożytek zrobimy ze swojego intelektu. Dlatego ważniejszym czynnikiem w osiąganiu sukcesu jest inteligencja emocjonalna, a nie iloraz inteligencji IQ.
Program szkolenia Inteligencja emocjonalna i nowy wymiar komunikacji
- Inteligencja
emocjonalna i znaczenie emocji w życiu zawodowym:
- czym jest inteligencja emocjonalna i dlaczego warto ją rozwijać,
- inteligentni emocjonalnie są skuteczniejsi!
- Samoświadomość
emocjonalna- mechanizmy i skutki emocji
- znajomość swoich emocji,
- zdolność do ich rozumienia emocji innych jako warunek sprawnego działania w środowisku zawodowym,
- jak umiejętnie wyrażać emocje?
- wysoka samokontrola -zdolność zarządzania własnymi emocjami.
- Dowiedz się kim jestem, a zrozumiesz dlaczego tak się zachowuję: poznajemy różne style zachowań.
- Mój profil FRIS®:
- poznajemy własny wymiar FRIS,
- mapy bazowe, adaptacyjne i zgodności,
- nasza odporność psychiczna i inteligencja emocjonalna,
- określenie mocnych stron i obszarów rozwojowych,
- czego zdecydownaie unikać?
- nowe sposoby rozwijania swojego potencjału.
- Zarządzanie
emocjami w relacjach zawodowych:
- otwarte drzwi -klucze do komunikacji,
- emocje w innych, jak sobie z nimi radzić?
- jak odczytywać emocje innych osób i odpowiednio na nie reagować?
- jak wzbudzać u innych pożądane reakcje?
- traktuj innych tak, jak… oni chcieliby być traktowani – trening umiejętności.
- Konflikt wymiarów- nowe spojrzenie na konflikty.
- Zmiana
zaczyna się ode mnie:
- analiza trudności komunikacyjnych na przykładach uczestników,
- wypracowanie planu działania w kierunku polepszenia jakości relacji.
Do zarządzania dodać:
Coaching zespołowy
Czynnikami, które wpływają na skuteczność działania zespołu jest wzajemne zaufanie, zaangażowanie, motywacja do działania, poczucie wsparcia, poczucie wpływu oraz możliwość wykonywania zadań zgodnie z predyspozycjami.
Coaching zespołowy usprawnia współpracę na poziomie działań i relacji, sprzyjając w ten sposób wyzwalaniu twórczej energii, zaangażowaniu, aktywnym działaniom, wytrwałości w dążeniu do celu oraz chęci osiągania sukcesu.
Coaching zespołowy to proces inicjujący i wspierający wprowadzanie oczekiwanych zmian w zespole, w oparciu o cele firmy i w poszanowaniu dla potrzeb członków zespołu. Uczestnicy coachingu określają swoje cele i podejmują działania autonomicznie, zgodnie ze swoim systemem wartości, nadając im odpowiedni kierunek. W efekcie zmiany wprowadzane są płynnie, a rozwiązania opracowane przez zespół przyjmowane są i realizowane bez oporu.
Coaching zespołowy prowadzony jest w oparciu o wpływ relacji na współpracę i efektywność zespołu. Zaangażowanie pracowników w życie firmy, budowanie lojalności odbywa się poprzez dobrą relację, przywiązywanie wagi do zrozumienia przez nich tego, dokąd zmierza firma, oraz dawanie poczucia jedności i spójności z firmą.
Jeśli między zawodnikami zawiąże się nić porozumienia, gdy każdy z nich będzie się czuł ważnym ogniwem w zespole, będzie wiedział, jaka jest strategia drużyny i będzie ją znał na tyle dobrze, że umożliwi mu to natychmiastowe dostosowywanie do zmian, wówczas jego zapał i pasja w sposób oczywisty przełożą się skuteczność całej drużyny. Tacy zawodnicy wzniosą się na szczyty swoich możliwości i będą kreować ponadstandardowe rozwiązania na rzecz firmy.
Rolą coacha jest koordynowanie procesu, dostarczanie potrzebnych metod i narzędzi oraz dbanie o bezpieczeństwo uczestników, uwzględnianie możliwości zespołu, z zachowaniem uważności na proces.
Coaching zespołowy przeznaczony jest dla zespołów realizujących wspólny projekt bądź pracujących nad wspólnym zadaniem.
Proces coachingu składa się z 5-6 sesji w zależności od wybranego obszaru pracy. Tematem do pracy może być zarówno szeroko rozumiana efektywność, jak i tematy bardziej sprecyzowane, np. komunikacja, motywacja, kreatywność itp.
Proces składa się z następujących bloków:
1. Świadomość sytuacyjna. Przyjrzenie się temu, jak działa zespół. Mocne i słabe strony zespołu, zależności, relacje i sposób funkcjonowania.
2. Ustalenie wartości indywidualnych i wspólnych dla zespołu. Wpływ wartości indywidualnych na wartości i cele zespołu.
3. Role w zespole. Czy narzucona rola spełnia swoje zadanie. Jak znaleźć swoje miejsce w zespole – zespół w równowadze.
4. Dysfunkcje zespołowe. Czy warto ufać, angażować się i brać odpowiedzialność. Jak działa strach przed konfliktem i czy rezultat ma znaczenie.
5. Informacja zwrotna – udzielanie i przyjmowanie. Budowanie odwagi, umiejętności wyrażania oczekiwań, tworzenie wartości informacji zwrotnej.
6. Tarcza zespołu. Ustalenie wspólnych celów, wartości, reguł, działań i relacji.
7. Integracja. Zharmonizowanie wszystkich wypracowanych elementów, optymalizacja działań, uformowanie przestrzeni dla dalszego rozwoju.
Coaching zespołowy sprawdzi się w następujących sytuacjach:
- budowanie nowego zespołu;
- niezdrowe konflikty w zespole;
- istotne osłabienie efektywności;
- długotrwały spadek zaangażowania;
- częste trudności komunikacyjne;
- pojawienie się nowego lidera.
Korzyści z coachingu:
- wzmocnienie zaangażowania,
- wzrost motywacji,
- usprawnienie pracy zespołowej,
- integracja zespołu, poczucie jedności celu,
- wzrost efektywności,
- wsparcie kreatywności, znalezienie przestrzeni dla nowych pomysłów,
- poprawa komunikacji wewnątrz i na zewnątrz zespołu ,
- wzmocnienie decyzyjności.