zadzwoń: 71-314-25-24

Budowanie wizerunku lidera

Modele przywództwa zakładają, iż  podstawową metodą wpływu lidera na zespół jest osobisty przykład. To, w jaki sposób menedżer jest postrzegany przez swoich podwładnych wpływa na postawy pracownicze, ich zaangażowanie i lojalność – czyli te czynniki, które odróżniają tradycyjne zarządzanie od leadershipu.

Większość modeli przywództwa zakłada, że jedną z podstawowych metod wpływu lidera na zespół jest jego osobisty przykład – wzorzec zachowań. To, w jaki sposób lider jest postrzegany i oceniany przez swoich podwładnych, oddziałuje na postawy pracownicze, zaangażowanie, lojalność – czyli te czynniki, które mają największy wpływ na efektywność pracy.

Podczas szkolenia uczestnicy rozwiną umiejętności budowania i utrzymywania swojego wizerunku. Poprzez odpowiednie ćwiczenia każdy skonfrontuje swoją wiedzę na własny temat z rzeczywistością oraz nauczy się świadomie zarządzać wizerunkiem. Szkolenie będzie bazą, punktem wyjściowym do skutecznego używania wielu narzędzi omawianych podczas zajęć – narzędzi pozwalających świadomie zarządzać swoim wizerunkiem.

Wizerunek menedżera będącego autorytetem dla podwładnych i otoczenia biznesowego to zbiór konkretnych zachowań, które można rozwinąć. Uświadomienie sobie tego wizerunku w poszczególnych obszarach jest pierwszym etapem procesu. Jeszcze ważniejszy jest etap zmiany. Trener będzie udzielał informacji zwrotnych, proponował narzędzia i techniki, dawał wskazówki – wszystko po to, aby każdy z uczestników potrafił świadomie kształtować swój wizerunek, uwzględniając przy tym cel, jakiemu ma służyć autoprezentacja – bycie autorytatywnym liderem.

Szczegółowy plan warsztatów może opierać się na poniższych zagadnieniach:

Wizerunek

  • Etapy rozwoju podczas szkolenia
    • Etap 1 – uporządkowanie własnego wizerunku
    • Etap 2 – stworzenie efektywnego wizerunku lidera
    • Etap 3 – praca rozwojowa – wprowadzanie nowych elementów do wizerunku

Porządkowanie własnego wizerunku

  • 4 obszary wiedzy, wizerunku
    • Obszar otwarty (arena)
    • Obszar ukryty (fasada)
    • Obszar ślepy (ślepy punkt)
    • Obszar nieznany
    • Zdefiniowanie obszaru otwartego (samodzielnie każdy uczestnik)
    • Zdefiniowanie obszaru ślepego (poprzez inf. zwrotną)

Stworzenie wizerunku efektywnego lidera

  • Kiedy budowany jest wizerunek lidera ?
  • Jakim celom służy wizerunek lidera?
  • Jaki powinien być lider w oczach podwładnych ?
    • Transakcyjny vs. transformacyjny
    • Otwarty na partycypację vs. dyrektywny
    • Reaktywny vs. proaktywny
    • Opanowany vs. okazujący emocje
    • Zorientowany na działanie vs. analityczny
    • Empatyczny vs. zdystansowany
  • Prezentowane wartości
    • Firmowe
    • Osobiste

Stworzenie indywidualnego planu rozwoju (IPR)

  • Uwzględnienie nowych informacji na własny temat
    • Informacje od trenera
    • Informacje od innych uczestników
    • (opcjonalnie) Informacje od podwładnych
  • Wybór strategii autoprezentacyjnej
  • Analiza SWOT
    • Mocne strony – to czego nie zmieniam i zamierzam eksponować
    • Słabe strony – tu decyzja, które elementy zamierzam poprawić
    • Zagrożenia – to nad czym mam najmniejszą kontrolę – jak ją zwiększyć (zwłaszcza w pierwszej fazie rozwoju)
    • Szanse – w czym zmiana przyjdzie mi najłatwiej
  • Lista niezbędnych umiejętności potrzebnych, żeby budować wizerunek

Wygłaszanie mów motywacyjnych

  • Zdefiniowanie struktury mowy motywacyjnej (np. poprzez analizę kilkunastu 2-3 minutowych mów z klasyki kina)
  • Wykorzystywanie emocji w mowach motywacyjnych
  • Nawiązywanie do potrzeb psychologicznych
    • Potrzeba rywalizacji
    • Potrzeba uznania
    • Potrzeba bezpieczeństwa
    • Potrzeba społeczna
    • Potrzeba wygody
  • Korzystanie z leadershipu osobistego
  • Definiowanie wyzwania i konsekwencji (psychologicznych i racjonalnych)
  • Komunikacja niewerbalna w mobilizowaniu pracowników

Wygłaszanie expose lidera

  • Przedstawienie intencji
  • Przedstawienie celów
  • Zdefiniowane zasad kluczowych
  • Określenie wartości
  • Określenie minimalnych granic
  • Określenie swoich oczekiwań
  • Zasady wygłaszania expose szefa
  • Rola emocji w expose szefa
    • Zaangażowanie osobiste
    • Podejście transformacyjne
    • Autentyczność

 Komunikowanie trudnych decyzji

  • Nazwanie celu spotkania
  • Dobór wymiaru rozmowy – ludzki – rzeczowy
  • Odpowiednia forma decyzji
    • Osobista odpowiedzialność
    • Nie odwołalny charakter
    • Szybki czas przekazania decyzji
    • Krótkie i rzeczowe uzasadnienie
    • Ewentualna obrona decyzji (zdarta płyta i dalej parafraza sytuacyjna)
    • Umiejętność zamknięcia spotkania
  • Emocje podczas komunikowania trudnych decyzji
    • Nazywanie własnych emocji
    • Obniżanie stresu negatywnego
    • Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu – zadaniowe podejście do radzenia sobie z emocjami

Prowadzenie zebrań

  • Planowanie zebrań
    • Dostępny a optymalny czas spotkania
    • Agenda spotkania
    • Struktura spotkania
  • Programowanie uczestników na pracę i orientację na cel
  • Zasady moderowania zebrań
    • ustalić jasne cele grupy podczas zebrania
    • Prowokować wysokie zaangażowanie u wszystkich uczestników zebrania
    • Przydzielać role i odpowiedzialności
    • Zachęcać do wyrażania opinii mniej popularnych
    • Odnotowywać każdy głos
    • Stawiać na komunikację dwustronną

Stosowanie komunikacji werbalnej i niewerbalnej

  • Efekt pierwszego wrażenia
    • Scenariusz pozytywny – efekt anielski
    • Scenariusz negatywny – efekt diabelski
    • Mechanizm atrybucji w efekcie I wrażenia
  • Analiza nawyków prezentacyjnych i autoprezentacyjnych
    • Poziom werbalny
    • Poziom niewerbalny
  • Zarządzanie wizerunkiem – poziom niewerbalny
    • Zarządzanie przestrzenią – dystans psychologiczny
    • Zarządzanie organizacją przestrzeni – układ pomieszczenie/audytorium/trener
    • Mimika
    • Gestykulacja
    • Kontakt wzrokowy
    • Głos (tempo, tembr, siła)
    • Ruch ciała
    • Postawa ciała
    • Ubiór i atrybuty wyglądu zewnętrznego
  • Budowanie wizerunku os. kompetentnej podczas dużych wystąpień z pracownikami
    • Deklaracja kompetencji
    • Inscenizacja kompetencji
    • Rekwizyty kompetencji
  • Zarządzanie emocjami podczas wystąpień, prezentacji
    • Radzenie sobie z emocjami przed ważnym wydarzeniem (techniki relaksacyjne)
    • Wykorzystywanie emocji w sytuacji mobilizacji
    • Wyciszenie emocji po pracy –  life – work balanced

Nasi trenerzy współpracują z:

Masz pytania?

Wpisz swój numer telefonu. Oddzwonimy do Ciebie!

Wprowadź prawidłowy numer