Modele przywództwa zakładają, iż podstawową metodą wpływu lidera na zespół jest osobisty przykład. To, w jaki sposób menedżer jest postrzegany przez swoich podwładnych wpływa na postawy pracownicze, ich zaangażowanie i lojalność – czyli te czynniki, które odróżniają tradycyjne zarządzanie od leadershipu.
Większość modeli przywództwa zakłada, że jedną z podstawowych metod wpływu lidera na zespół jest jego osobisty przykład – wzorzec zachowań. To, w jaki sposób lider jest postrzegany i oceniany przez swoich podwładnych, oddziałuje na postawy pracownicze, zaangażowanie, lojalność – czyli te czynniki, które mają największy wpływ na efektywność pracy.
Podczas szkolenia uczestnicy rozwiną umiejętności budowania i
utrzymywania swojego wizerunku. Poprzez odpowiednie ćwiczenia każdy
skonfrontuje swoją wiedzę na własny temat z rzeczywistością oraz nauczy się
świadomie zarządzać wizerunkiem. Szkolenie będzie bazą, punktem wyjściowym do
skutecznego używania wielu narzędzi omawianych podczas zajęć – narzędzi
pozwalających świadomie zarządzać swoim wizerunkiem.
Wizerunek menedżera będącego autorytetem dla podwładnych i otoczenia
biznesowego to zbiór konkretnych zachowań, które można rozwinąć. Uświadomienie
sobie tego wizerunku w poszczególnych obszarach jest pierwszym etapem procesu.
Jeszcze ważniejszy jest etap zmiany. Trener będzie udzielał informacji
zwrotnych, proponował narzędzia i techniki, dawał wskazówki – wszystko po to,
aby każdy z uczestników potrafił świadomie kształtować swój wizerunek,
uwzględniając przy tym cel, jakiemu ma służyć autoprezentacja – bycie
autorytatywnym liderem.
Szczegółowy plan warsztatów może opierać się na poniższych zagadnieniach:
Wizerunek
- Etapy
rozwoju podczas szkolenia
- Etap 1 – uporządkowanie własnego wizerunku
- Etap 2 – stworzenie efektywnego wizerunku lidera
- Etap 3 – praca rozwojowa – wprowadzanie nowych elementów do wizerunku
Porządkowanie własnego wizerunku
- 4
obszary wiedzy, wizerunku
- Obszar otwarty (arena)
- Obszar ukryty (fasada)
- Obszar ślepy (ślepy punkt)
- Obszar nieznany
- Zdefiniowanie obszaru otwartego (samodzielnie każdy uczestnik)
- Zdefiniowanie obszaru ślepego (poprzez inf. zwrotną)
Stworzenie wizerunku efektywnego lidera
- Kiedy budowany jest wizerunek lidera ?
- Jakim celom służy wizerunek lidera?
- Jaki
powinien być lider w oczach podwładnych ?
- Transakcyjny vs. transformacyjny
- Otwarty na partycypację vs. dyrektywny
- Reaktywny vs. proaktywny
- Opanowany vs. okazujący emocje
- Zorientowany na działanie vs. analityczny
- Empatyczny vs. zdystansowany
- Prezentowane
wartości
- Firmowe
- Osobiste
Stworzenie indywidualnego planu rozwoju (IPR)
- Uwzględnienie
nowych informacji na własny temat
- Informacje od trenera
- Informacje od innych uczestników
- (opcjonalnie) Informacje od podwładnych
- Wybór strategii autoprezentacyjnej
- Analiza
SWOT
- Mocne strony – to czego nie zmieniam i zamierzam eksponować
- Słabe strony – tu decyzja, które elementy zamierzam poprawić
- Zagrożenia – to nad czym mam najmniejszą kontrolę – jak ją zwiększyć (zwłaszcza w pierwszej fazie rozwoju)
- Szanse – w czym zmiana przyjdzie mi najłatwiej
- Lista niezbędnych umiejętności potrzebnych, żeby budować wizerunek
Wygłaszanie mów motywacyjnych
- Zdefiniowanie struktury mowy motywacyjnej (np. poprzez analizę kilkunastu 2-3 minutowych mów z klasyki kina)
- Wykorzystywanie emocji w mowach motywacyjnych
- Nawiązywanie
do potrzeb psychologicznych
- Potrzeba rywalizacji
- Potrzeba uznania
- Potrzeba bezpieczeństwa
- Potrzeba społeczna
- Potrzeba wygody
- Korzystanie z leadershipu osobistego
- Definiowanie wyzwania i konsekwencji (psychologicznych i racjonalnych)
- Komunikacja niewerbalna w mobilizowaniu pracowników
Wygłaszanie expose lidera
- Przedstawienie intencji
- Przedstawienie celów
- Zdefiniowane zasad kluczowych
- Określenie wartości
- Określenie minimalnych granic
- Określenie swoich oczekiwań
- Zasady wygłaszania expose szefa
- Rola
emocji w expose szefa
- Zaangażowanie osobiste
- Podejście transformacyjne
- Autentyczność
Komunikowanie trudnych decyzji
- Nazwanie celu spotkania
- Dobór wymiaru rozmowy – ludzki – rzeczowy
- Odpowiednia
forma decyzji
- Osobista odpowiedzialność
- Nie odwołalny charakter
- Szybki czas przekazania decyzji
- Krótkie i rzeczowe uzasadnienie
- Ewentualna obrona decyzji (zdarta płyta i dalej parafraza sytuacyjna)
- Umiejętność zamknięcia spotkania
- Emocje
podczas komunikowania trudnych decyzji
- Nazywanie własnych emocji
- Obniżanie stresu negatywnego
- Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu – zadaniowe podejście do radzenia sobie z emocjami
Prowadzenie zebrań
- Planowanie
zebrań
- Dostępny a optymalny czas spotkania
- Agenda spotkania
- Struktura spotkania
- Programowanie uczestników na pracę i orientację na cel
- Zasady
moderowania zebrań
- ustalić jasne cele grupy podczas zebrania
- Prowokować wysokie zaangażowanie u wszystkich uczestników zebrania
- Przydzielać role i odpowiedzialności
- Zachęcać do wyrażania opinii mniej popularnych
- Odnotowywać każdy głos
- Stawiać na komunikację dwustronną
Stosowanie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- Efekt
pierwszego wrażenia
- Scenariusz pozytywny – efekt anielski
- Scenariusz negatywny – efekt diabelski
- Mechanizm atrybucji w efekcie I wrażenia
- Analiza
nawyków prezentacyjnych i autoprezentacyjnych
- Poziom werbalny
- Poziom niewerbalny
- Zarządzanie
wizerunkiem – poziom niewerbalny
- Zarządzanie przestrzenią – dystans psychologiczny
- Zarządzanie organizacją przestrzeni – układ pomieszczenie/audytorium/trener
- Mimika
- Gestykulacja
- Kontakt wzrokowy
- Głos (tempo, tembr, siła)
- Ruch ciała
- Postawa ciała
- Ubiór i atrybuty wyglądu zewnętrznego
- Budowanie
wizerunku os. kompetentnej podczas dużych wystąpień z pracownikami
- Deklaracja kompetencji
- Inscenizacja kompetencji
- Rekwizyty kompetencji
- Zarządzanie
emocjami podczas wystąpień, prezentacji
- Radzenie sobie z emocjami przed ważnym wydarzeniem (techniki relaksacyjne)
- Wykorzystywanie emocji w sytuacji mobilizacji
- Wyciszenie emocji po pracy – life – work balanced