Zgrany zespół, jego członkowie są świadomi swoich ról i obowiązków, funkcjonują w określonych konfiguracja oraz wchodzą w znane interakcje. W momencie, gdy wyniku splotu różnych okoliczności odchodzi dotychczasowy szef lub pojawia się pomysł postawienia na czele zespołu osoby, która będzie zarządzała. Ktoś z kolegi staje się Szefem, koledzy zostają kolegami ale już w innej konfiguracji. Jakie zachodzą procesy w transformującej grupie, jak wpływają na jakość pracy zespołu i organizacji? Jak przeprowadzić zespół przez zmianę i nie tracić dobrych relacji z członkami zespołu lub nie zepsuć ich bardziej? Jak przebiega budowanie autorytetu? Jakie są zadania kierownika czy role menedżera? Jakie są odczucia i emocje osób, które będą nam teraz podlegały i czy mamy na nie wpływ – zarządzanie zespołem pracowników nie tylko na poziomie zadań, ale również atmosfery i emocji ? Jak ustalić swoje relacje z członkami innych zespołów. Jak wydawać polecenia, rozliczać, udzielać informacji zwrotnej i chodzić na squash? Poza umiejętnościami uczestnicy otrzymają też wiedzę, dzięki której kierowanie ludźmi przestanie być intuicyjne a będzie planowane: jakie są typy liderów, jakie są zadania menedżera z różnych perspektyw czy też jak style kierowania należy dopasowywać do sytuacji w firmie i w zespole.
Szczegółowy plan warsztatów może opierać się na poniższych zagadnieniach:
Budowanie autorytetu szefa – dlaczego jest to ważny czynnik ?
- Nowy szef – nowa rzeczywistość. Wpływ zmiany na pracę zespołu
- Relacje przed awansem i ich wpływ na dalszą współpracę
- Jak przygotować zespół na awans w pracy ?
- Właściwa komunikacja.
Zarządzania zespołem złożonym z dawnych kolegów lub pracowników:
- Autorytet
- Pewność siebie
- Wiarygodność
- Stałość
- Wysokie umiejętności organizacyjne
- Dystans do siebie i swoich ograniczeń
- Expose Szefa
- Temat spotkania i towarzyszące mu intencje
- Wyznaczenie celów, do realizacji, do których będziecie wspólnie dążyć.
- Wyznaczenie ram waszych interakcji (praktyczna strona relacji)
- Priorytetowe zadania i idealna postawa
- Pozytywny akcent na zakończenie
- Zespół
- Przewidywalność (zasady oraz harmonogram pracy)
- Zrozumienie sytuacji (powody, dla których podejmujemy konkretne decyzje)
- Poczucie kontroli nad wydarzeniami (przestrzeń na podejmowanie decyzji)
- Współczucie
Budowanie autorytetu lidera
- Formalna
- Oparta na charyzmie
- Ekspercka
- Relacyjna
Rola przełożonego
- Role menedżera, zadania menedżera
- Najczęściej
popełniane błędy
- Przyjmowanie perspektywy pracownika
- Strategia wspólnego wroga
- Reagowanie atakiem na trudną sytuację
- Przyjmowanie osobistej odpowiedzialności
- Odwołanie do własnych potrzeb i emocji
Lider a Pracownicy
- Typy liderów
- Co dziś znaczy kierowanie ludźmi ?
- Jak zmienić kryteria myślenia z pasażera na kierowcę
- Pułapki – przyjaźń czy dyscyplina
- Świadome budowanie relacji – co wolno a czego unikać
- Wewnętrzna opozycja – czyli jak radzić sobie z oporem w grupie albo…dywersją
- Paradoks niepotrzebnych kompetencji – „pracuj jak do tej pory a przy okazji zarządzaj…”
Przywództwo, model przywództwa w tej sytuacji
- Zachowania przywódcze
- Style Kierowania
- Przywództwo sytuacyjne
- Komunikacja
- Misja, wizja, wartości
- Informacja zwrotna
- Motywowanie
- Samotność przełożonego
Lider vs Przełożony
- Ustalanie nowych zasad współpracy
- Komunikacja – czyli jak rozmawiać
- Świadome budowanie relacji
- Hierarchia – nowy układ sił
- Zarządzanie zespołem pracowników