Asertywność w teorii określana jest jako posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw w granicach nienaruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych. W praktyce w dalszym ciągu błędnie kojarzona jest jednak z umiejętnością mówienia stanowczego „nie”. Asertywność nie wyraża się w zachowaniach agresywnych, ale wykorzystywana jest do obrony własnych praw w sytuacjach społecznych. Jest umiejętnością nabytą, którą można doskonalić zarówno na płaszczyźnie osobistej jak i w kontaktach z ludźmi w środowisku pracy.
Szczegółowy plan warsztatów może opierać się na poniższych zagadnieniach:
- wprowadzenie do tematyki asertywności – weryfikacja samoświadomości uczestników definicja asertywności – omówienie zachowania pasywnego/ agresywnego/ asertywnego
- umiejętność rozróżnienia zachowania asertywnego
- ocena poziomu asertywności uczestników – test
- dlaczego warto być asertywnym?
- trudności w byciu asertywnym – siła charakteru czy zdolność komunikacji?
- parametry elastycznego zachowania
- komunikacja werbalna (konstrukcja komunikatu „ja” na czterech płaszczyznach)
- niewerbalna
- wizualizacja
- wewnętrzny monolog
- prawa i obowiązki – wydrukowane materiały
- przekonania
- asertywność w negocjacjach: Win-Win
- zasługujesz na szacunek – bądź pewny siebie i asertywny – sprawdzone sposoby na zwiększenie swojej asertywności
Program szkolenia może zawierać wszystkie lub wybrane zagadnienia z zakresu asertywności, budowany jest zawsze w oparciu o indywidualne potrzeby danej grupy szkoleniowej lub konkretnego uczestnika.
Szkolenie z tematyki asertywności zapozna uczestników z wielom praktycznymi rozwiązaniami, które będzie można w konkretny sposób zaaplikować w swoim życiu (prywatnym i firmowym) odrazu po wyjściu z sali szkoleniowej. Głównym celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z poprawną definicja asertywnosci, nauczenie ich rozpoznawania zachowań asertywnych i przećwiczenie samodzielnego tworzenia komunikatów asertywnych w oparciu o model kumunikatu „Ja” na czterech płaszczyznach. Warsztaty wymagają dużego zaangażowania ze strony pracowników i zbudowane sa na bazie praktycznych ćwiczeń.
Szkolenie z zakresu asertywności adresowane jest do każdego, kto czuje potrzebę zwiększenia swojej świadomości w tej dziedzinie jak również chce poznać praktyczne techniki budowania własnej pewnosci siebie i komunikowania się w sposób asertywny z otoczeniem.
W szkoleniu z asertywności może brać udział każdy niezależnie od zajmowanego stanowiska i charakteru swojej posady.
Rekomendowana długość czasu szkolenia: 1 lub 2 dni szkoleniowe.